DUURZAME PALMOLIE: FERRERO BOVENAAN  HET KLASSEMENT VAN GREENPEACE

DUURZAME PALMOLIE: FERRERO BOVENAAN HET KLASSEMENT VAN GREENPEACE

Donderdag 21 april 2016 — Greenpeace International plaatst de Ferrero Groep (de producent van onder andere Nutella) aan het hoofd van het multinationalklassement in de strijd tegen de ontbossing voor de palmolieteelt. Dit is voor Ferrero de kroon op het werk van de voorbije 10 jaar, wat geleidt heeft tot het exclusieve gebruik van 100% duurzame, RSPO-gecertificeerde palmolie en het toepassen van zijn eigen veeleisende Handvest voor bosbehoud.

Voor de 3de editie van zijn rapport heeft Greenpeace de praktijken van 14 multinationals inzake palmoliegebruik en bosbescherming geanalyseerd. De evaluatie steunde op drie criteria: duurzame bevoorrading, transparantie en hervorming van de sector.

Ferrero eindigt helemaal bovenaan het klassement, dankzij zijn eigen Handvest voor duurzame bevoorrading, dat Ferrero in partnerschap met de non-profitorganisatie 'TFT' (vroeger 'The Forest Trust') heeft ontwikkeld, en dat veel verder gaat dan de algemene certificerings- en duurzaamheidcriteria van de sector.

Het Palmoliehandvest van Ferrero berust op 5 belangrijke criteria:

• volledige traceerbaarheid tot aan de plantage
  • engagement voor bosbehoud
  • bescherming van de natuurlijke habitat en de biodiversiteit
  • steun aan de economische ontwikkeling van kleine telers
  • rigoureuze naleving van de mensenrechten

Ferrero is in 2015 lid geworden van de Palm Oil Innovation Group (POIG). De visie van de POIG reflecteert diezelfde ambitie die Ferrero aangezet heeft tot de creatie van zijn eigen Palmoliehandvest.

Valerie Bruyninckx

Protein Health Communication