Ferrero Groep kondigt nieuwe bestuursstructuur aan om mondiale positie te versterken

Vrijdag 31 maart 2017 — De Ferrero Groep heeft besloten een nieuwe bestuursstructuur in te stellen om zijn concurrentiepositie in de markt voor chocolade en zoete verpakte etenswaren wereldwijd te versterken en het groeimomentum te versnellen.

Giovanni Ferrero, ondernemer en CEO van de Ferrero Groep, neemt vanaf 1 september 2017 de rol van Executive Chairman op zich. Lapo Civiletti wordt op hetzelfde moment aangesteld tot Chief Executive Officer.

In de hoedanigheid van Executive Chairman zal Giovanni Ferrero de Groep aansturen door zich te richten op langetermijnstrategieën, nieuwe zakelijke richtingen en baanbrekende innovatie. Hij zal er daarbij op toezien dat de continuïteit van de cultuur en de waarden van het bedrijf gewaarborgd blijven. Giovanni Ferrero gaat eveneens nieuwe wegen definiëren en bewandelen om de groei en globalisatie van de Groep te verbeteren. Daarnaast zal hij de strategische functies en raden van bestuur/commissies van de Groep begeleiden.

Om ervoor te kunnen zorgen dat de zakelijke doelen van de Groep worden behaald, heeft Giovanni Ferrero besloten Lapo Civiletti aan te wijzen voor de rol van Chief Executive Officer vanaf 1 september 2017. Vanuit zijn positie stuurt de CEO alle activiteiten aan gericht op het behalen van de resultaten op de korte en middellange termijn. Lapo Civiletti is een zeer gewaardeerde interne manager, met een indrukwekkende staat van dienst en met uitmuntende prestaties.

Ik heb er zeer veel vertrouwen in dat Lapo Civiletti de continuïteit zal waarborgen bij het behalen van zakelijke doelen en de Groep daadwerkelijk kan ondersteunen bij zijn groeidoelstellingen,” aldus Giovanni Ferrero. “Hij is gekozen vanwege zijn zakelijk inzicht, visie en missiegedreven oriëntatie, terwijl hij daadwerkelijk de cultuur en kernwaarden van Ferrero stimuleert”.

Dit is een belangrijke tijd voor de Groep, en we staan klaar om nieuwe kansen te grijpen voor ons bedrijf,” aldus Lapo Civiletti. “Ik zet mij volledig in voor het navolgen van de strategische richting van Giovanni Ferrero, zij aan zij met hem, met een uiterst getalenteerd leiderschapsteam en in samenwerking met al mijn Ferrero-collega's over de hele wereld.

De Groep zet zich in voor het investeren in zijn mensen, het verbeteren van het talent, de leiderschapsvaardigheden en de persoonlijke kwaliteiten van zijn managers. De nieuwe bestuursstructuur stelt Ferrero bovendien in staat om zijn zakelijke activiteiten in de toekomst verder te ontwikkelen en zijn positie in mondiale markten te versterken.

Nieuwe leidinggevende benoemingen bij Ferrero

Als gevolg van deze verbeterde nieuwe bestuursstructuur vonden de volgende benoemingen plaats op leiderschapsteamniveau. De personen die rechtstreeks zullen rapporteren aan de Executive Chairman zijn: Lapo Civiletti als CEO, ambassadeur Francesco Paolo Fulci als Head of the Institutional Affairs, Briano Olivares als Head of Strategic R&D, Aldo Uva als Head of the Open Innovation en Marco Borghesi als Chief Strategy Officer.

Bovendien geeft Executive Chairman Giovanni Ferrero richtlijnen aan de raden van bestuur/commissies van de Groep: Groep Leadership Team, Audit, Advisory, Product, Appointment and Remuneration Committee, Business Innovation, Operations.

De personen die rechtstreeks zullen rapporteren aan de CEO zijn: Giuseppe Addezio als Chief Human Resources en Organization Officer, Patrick Baubry als Sales Business Development, Marco Capurso als Chief Business Officer Area Emerging (China, India, MEA, Azië Pacific), Lapo Civiletti als Chief Business Officer Area Europe, Giuseppe D’Angelo als Chief Business Officer Area International (VK, Noord-, Centraal en Zuid-Amerika, CIS en An-landen), Jorge de Moragas als Chief Financial Officer, Michele Ferro als Chief Industrial en Supply Officer, Fabrizio Minneci als Chief Legal Officer, Briano Olivares als Chief Global Brand Officer, Aldo Uva als Chief Operating Officer Strategic Business Units.

“Ik weet zeker dat de nieuwe bestuursstructuur de groei van ons bedrijf zal stimuleren terwijl we tegelijkertijd trouw blijven aan onze wortels. Dit is de essentiële stap voor het combineren van “het beste van onze werelden”: ons onderscheidende ondernemerschap, onze uitmuntendheid op managementgebied en de kwaliteit van al onze mensen, de perfecte mix voor succes,” besluitt Giovanni Ferrero.

Giovanni Ferrero
Lapo Civiletti