Ferrero staat op het punt Nestlé’s Amerikaanse zoetwarentak over te nemen

• Ferrero is mondiaal de op twee na grootste zoetwarenproducent. Deze Amerikaanse transactie zal de wereldwijde positie verder versterken.
  • Ferrero wordt hiermee de op twee na grootste zoetwarenfabrikant in de Verenigde Staten, wat de sterke inzet op groei in een bij uitstek strategische en aantrekkelijke markt weergeeft.
  • De transactie zal het productportfolio van Ferrero versterken met een range van iconische chocolade- en zoetwarenmerken en zal de aanwezigheid in de chocolade snack- en seizoenscategorieën flink doen uitbreiden.

BRUSSEL - 17 januari 2018 - De Ferrero Group en haar zusterondernemingen ("Ferrero"), een wereldwijde zoetwarengroep, kondigden vandaag een definitieve overeenkomst aan waarmee ze Nestlé’s zoetwarentak voor $2,8 miljard in cash verwerven. Nestlé’s Amerikaanse zoetwarenactiviteiten genereerden in 2016 een omzet van ongeveer $900 miljoen.

Ferrero verwerft meer dan 20 Amerikaanse merken met een rijke geschiedenis en sterke merkbekendheid waaronder de iconische chocolademerken zoals Butterfinger®, BabyRuth®, 100Grand®, Raisinets® en Wonka®. Daarnaast verkrijgt Ferrero het exclusieve recht op het Crunch®-merk voor zoetwaren en een aantal andere categorieën in de Verenigde Staten. Ook zoetwarenmerken zoals SweeTarts®, LaffyTaffy® en Nerds® worden aangekocht.

Met deze transactie wordt Ferrero de op twee na grootste zoetwarenproducent in de Verenigde Staten, waar het nu al bekend is met Tic Tac®, Ferrero Rocher®-pralines, Nutella® hazelnootpasta's, de chocolademerken Fannie May en Harry London, en de Ferrara Candy Company. De Ferrara Candy Company met de merken Trolli®, Brach's® en Black Forest® Gummies werd onlangs al door Ferrero overgenomen.

Ferrero neemt de Amerikaanse productiefaciliteiten van Nestlé in Bloomington, Franklin Park en Itasca, Illinois over, inclusief de werknemers die in de zoetwarentak werkzaam zijn. De onderneming zal vanuit de kantoren in Glendale, Californië en de andere huidige locaties in Illinois en in New Jersey blijven opereren.

Giovanni Ferrero, Executive Chairman van de Ferrero Group, licht toe:

"We zijn erg enthousiast over de overname van de Amerikaanse zoetwarentak van Nestlé. Deze tak heeft een uitstekend portfolio van iconische merken met een rijke geschiedenis en een enorme bekendheid. In combinatie met Ferrero's huidige aanwezigheid in de Verenigde Staten, waaronder de onlangs overgenomen Fannie May Confections Brands en de Ferrara Candy Company, kunnen we op een aanzienlijk grotere schaal een breder portfolio van hoogwaardige producten in de chocoladesnack, zoetwaren en seizoensgebonden categorieën aan onze klanten aanbieden. Het biedt daarnaast spannende nieuwe groeimogelijkheden in 's werelds grootste zoetwarenmarkt. We kijken ernaar uit om het getalenteerde team van Nestlé te verwelkomen bij Ferrero en om te blijven investeren in al onze producten en merken in deze strategisch belangrijke en aantrekkelijke markt."

"Met deze sterke zoetwaren- en chocolademerken in onze portefeuille, kunnen we onze belofte om waarde te leveren aan de Noord-Amerikaanse consumenten en klanten, extra kracht bijzetten,"

aldus Lapo Civiletti, CEO van de Ferrero Group.

De transactie is onderhevig aan de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden en wettelijke goedkeuringen en zal naar verwachting rond het einde van het eerste kwartaal van 2018 worden afgerond.

Credit Suisse Securities, Davis Polk en Wardwell LLP en Lazard dienden als adviseurs voor Ferrero.

Kristina Eyskens Senior Consultant, Interel Belgium